Collection ONF
The Secret Order
20221 h 24 min 44 secFilm: Documentaire
Réalisation: Phil Comeau
Production: Christine Aubé (National Film Board of Canada)Denis McCready (National Film Board of Canada)Nathalie Cloutier (National Film Board of Canada)
Scénarisation: Phil Comeau
A production of the National Film Board of Canada.
What if one of your loved ones was a member of a powerful secret society?
Founded in 1926 to defend the interests of French Canadians, the Ordre de Jacques-Cartier had more than 72,000 members. Over nearly 40 years, this secret society infiltrated the machinery of the state and the private sector, as well as associations and media.
Having learned that his father was a commander in the Order, filmmaker Phil Comeau launches a fascinating investigation into the group, raising the curtain on the shadowy men who belonged to the Order and the causes for which they fought.
In The Secret Order, former members of the organization step out of the shadows for the first time, witnesses tell their stories and experts offer context and explanation. We also get to see an initiation ceremony, brought to life by captivating reconstructed sequences.
By retracing his own father’s secret journey, Phil Comeau shines a spotlight on the Ordre de Jacques-Cartier and paints a gripping portrait of the social and political struggles faced by Canadian francophone-minority communities during the 20th century.
Accéder à l'œuvre
Autres versions
Catégories de sujets
- Francophonie canadienne (à l'exclusion du Québec) > Acadie et AcadiensCondition minoritaireNouveau-BrunswickNouvelle-ÉcosseOntario
- Histoire - Canada > Provinces de l'Atlantique
- Histoire - Canada - 1946 à nos jours > Provinces de l'Atlantique
- Diversité culturelle et Multiculturalisme > Relations entre les anglophones et les francophones
Générique
- participation
- Louis-Philippe Albert
- Hébert Arseneault
- Louise Blanchard
- Lucien Boudreau
- Jeannine Boudreau-Finn
- Marthe Caron
- Gérald Carroll
- Euclide Chiasson
- Alice Cocunubova
- Jeanne-Mance Cormier
- Aldelbert Dugas
- Louise Imbeault
- Antoine Landry
- Mathias Landry
- Sylvain Lanteigne
- Édouard LeBlanc
- François Leblanc
- Clarence LeBreton
- Edmond Paulin
- Antoine Richard
- Guy Richard
- Denise Robillard
- Lorio Roy
- Bernard Savoie
- Louise Savoie
- Pierrette Savoie
- Bernard Thériault
- Léon Thériault
- acteur
- André Roy
- Gabriel Robichaud
- Raphaël Butler
- Jean-Philippe Raîche
- Ludger Beaulieu
- Émilien Cormier
- Félix Basque
- Gabriel Vincent Deslauriers
- Mathieu Chouinard
- Christian Kit Goguen
- Philip André Collette
- Ghislain Basque
- Luc Doucet
- Rosaire L'Italien
- Sébastien Poirier
- Maël Bisson
- figurant
- Marcel Allard
- Lee Cormier
- Michel Cyr
- Jules Desrosiers
- Frédéric Dion
- Éloi Doucet
- André Frenette
- Bernard Galarneau
- Pascal Haché
- Philippe Landry
- René Légère
- Jean-Marie Nadeau
- Daniel Pitre
- Denis Rioux
- Claude Sivret
- réalisateur
- Phil Comeau
- recherchiste
- Phil Comeau
- narrateur
- Phil Comeau
- monteur
- Louis-Martin Paradis
- directeur de la photographie
- Mario Paulin
- Jérôme Sabourin
- directeur photo additionnel
- Bernard Fougères
- Étienne Boivin
- preneur de son
- Serge Arseneault
- preneur de son additionnel
- Marc Landry
- Richard Lavoie
- Patrick Martin
- animateur
- Éléonore Goldberg
- gérant de production
- Colette Mallais
- Geneviève Thibert
- directeur de l'enregistrement de la narration
- Michel Langlois
- enregistrement de la narration
- Jonathan Sonier
- directeur artistique
- Xavier Georges
- 1er assistant à la réalisation
- Daniel Basque
- 2e assistant à la réalisation
- Marie-Pierre Valay-Nadeau
- 3e assistant à la réalisation
- Aline Nicholson
- décorateur plateaux
- Bernice Butler
- accessoires
- Andrea Buckle
- 2e assistant caméra
- Étienne Boivin
- perchiste
- Marc Landry
- contribution à l'écriture
- Louise Thériault
- directeur des lieux de tournage
- Monique Malenfant
- régisseur
- Marie-France Jean
- assistant de production
- Nicolas Boudreau
- machiniste en chef
- Éric Arsenault
- best boy machiniste
- Jean-Michel Vienneau
- assistant éclairagiste
- Paul Parker
- conception des costumes
- Lynn Losier
- Claudie Landry
- préparation des décors
- Michelle Paulin
- maquillage
- Rachel Noël
- assistant coiffure et maquillage
- Chantal Ratcliffe
- coordonnateur de production
- Yousra Benziane
- chauffeur
- Pierre Robichaud
- Sophie Bélanger
- direction du casting
- Marie-Pierre Valay-Nadeau
- opérateur de caméra pour les auditions
- Paul Arseneau
- montage son
- Daniel Toussaint
- mixage
- Jean Paul Vialard
- monteur en ligne
- Serge Verreault
- sous-titres
- Sette
- sous-titres pour malentendants
- Sette
- enregistrement du bruitage
- Simon Meilleur
- prise de son au bruitage
- Geoffrey Mitchell
- recherche de documents d'archives
- Emma Brunet
- obtention des droits
- Emma Brunet
- recherche additionnelle
- Danika Gourgon
- Jairo Buitrago Ciro
- conseiller historique
- Philippe Volpé
- Bernard Thériault
- François Leblanc
- consultant à la scénarisation
- Benoît Guichard
- consultant en recherche
- Luc Bourdon
- Pascale Savoie-Brideau
- consultant des commandeurs et de la figuration
- Luc Doucet
- consultant pour narration
- Jean-Philippe Raîche
- musique originale
- Jean Massicotte
- musicien
- Jean Massicotte
- Dominique Beauséjour-Ostiguy
- Jeanne Côté
- Vincent Delorme
- agent, marketing
- François Jacques
- production déléguée
- Geneviève Duguay
- administrateur
- Geneviève Duguay
- Sia Koukoulas
- coordonnateur principal de production
- Audrey Rétho
- coordonnateur technique
- Jean-François Laprise
- conseiller juridique
- Julie Patry
- producteur
- Christine Aubé
- producteur exécutif
- Denis McCready
- Nathalie Cloutier
- directeur des contenus
- Jérôme Hellio
- chef de la production originale
- Guy Boutin
- coordonnateur principal aux contenus
- Joannie Rollin
Prix et récompenses
- Mention spécialeFestival international du cinéma francophone en Acadie
- Prix du public Coup de coeurFestival international du cinéma francophone en Acadie
- Documentary Feature Special Jury AwardCinema on the Bayou