Collection ONF
The Last Trapper
20041 h 41 min 12 secFilm: Fiction, Long métrage de fiction
Réalisation: Nicolas Vanier
Production: Jean-Pierre Bailly (MC4)Éric Michel (National Film Board of Canada)Claude Bonin
Scénarisation: Nicolas Vanier
Co-produced by the National Film Board of Canada, MC4, TF1 Cinéma, Pandora Film Produktion, Les Productions Jean-Marc Henchoz SA and Mikado, with the participation of Canal+, Télévison Suisse Romande / an SRG SSR idée Suisse Company and the Yukon Film Commission, sponsored by Gaz de France, with assistance from Procirep, Angoa-Agicoa, I2I audiovisuel, Media Programme of the European commission in association with Sogecinéma and Sofica-Volor 6, and with the participation of the Ministère de la Culture et de la Communication (CNC) and Investitionbank Hessen AG.
This is not a work of fiction, nor is it a documentary. The Last Trapper is a film intended to draw spectators into the world of a real-life character by showing him experience?and sometimes re-enact?various moments and selected episodes of his life.
A camera crew followed Norman and his companion, a Nahanni woman, along their trap line, filming them as they built their log cabin, hunted and fished. The crew virtually lived with them, shooting on-the-spot footage that ultimately formed the film?s context, giving it a uniqueness and power all its own. Norman and Nebaska take us into an exceptional realm where words are no match for the forceful blizzard gusts, where the layer of ice crystals coating their faces is so thick they are unable to speak... We are plunged into a primal world to undertake a journey of initiation and come into contact with a way of thinking that links the sacred to the euphoric.
The crew spent an entire year in the bush with Norman, working to capture the real-life moments when he played his best role: himself.
To round out the film?s narrative, re-enactments of some of the most compelling events in Norman?s life have been added. The purpose of the following synopsis is to describe some of these scenes and the way they are interconnected. They make up the film?s underlying structure and basic storyline, the framework that allows the rest the sequences to fall into place naturally.
Accéder à l'œuvre
Autres versions
Catégories de sujets
- Chasse et Pêche commerciales > Trappe et Commerce de la fourrure
- Animaux > Chasse et PiégeageAnimaux de la forêt et des montagnes
- Environnement et Conservation > Portraits
- Sciences humaines > Défis environnementaux
- Géographie > Ressources naturelles
- Éducation physique > Activités de plein air
Générique
- réalisateur
- Nicolas Vanier
- participant
- Norman Winther
- May Loo
- Alex Van Bibber
- Alena Lemaire
- Christopher Lewis
- Ken Bolton
- Roy Ness
- Denny Denison
- Kaori Toregai
- Robert Lafleur
- responsable animaux
- Andrew Simpson
- coordinateur animaux
- Andrew Simpson
- entraîneur des chevaux
- Charmyn Harms
- dresseur d'ours
- Ruth La Barge
- dresseur d'ours - assistance
- Doug Bos
- dresseur de loups
- Dana Dubé
- Dean Dubé
- Andrew Simpson
- dresseur de loutres
- Dale Gienow
- dresseur de lynx
- Dale Gienow
- collaboration à la scénarisation
- Florence Roussel
- révision linguistique
- Dominique Kugler
- gérant de production
- Bertrand Jenny
- 1er assistant à la réalisation
- Philippe Baisadouli
- Christophe Barbier
- dépouillement
- Christophe Barbier
- préparation
- Christophe Barbier
- direction du casting
- Arlin McFarlane
- Sophie Blanchouin
- Murielle Laferrière enr.
- responsable figuration
- Arlin McFarlane
- traducteur
- Trudy MacLeod
- Joshua Beitel
- répétiteur textes
- Trudy MacLeod
- scénarimage
- Gilles Cornu
- contribution à l'écriture
- Shari McIntosh
- maquillage
- Shari McIntosh
- directeur de la photographie
- Thierry Machado
- opérateur de caméra
- Thierry Machado
- Laurent Charbonnier
- Christian Gaume
- 1er assistant caméraman
- Stéphane Paillard
- 2e assistant caméraman
- Josée Mongeau
- Guillaume Parisien
- 2e cadreur
- Sylvain Maillard
- assistant à la prise de vues
- Samuel Delus
- Mathilde Louveau
- ingénieur du son
- Emmanuel Hachette
- Daniel Bisson
- Didier Lizé
- machiniste de plateau
- Sylvain Bardoux
- Vincent Blasco
- best boy machiniste
- Colin MacKenzie
- technicien Tyler-Mount
- Michaël Darby
- technicien Power-Pod
- Mario Carter
- ciné-bulle
- Dany Cleyet-Marrel
- 1er assistant éclairagiste
- Greg Daniels
- Derek Ryles
- peintre décorateur
- Dereen Hildebrand
- chef constructeur
- Jérôme Allouc
- Roch Boivin
- assistant constructeur
- Wheeler Metro
- William Smith
- constructeur canoë
- Grant Goltz
- constructeur traîneaux
- Tony Paré
- costumier
- Aurora Booties
- Christian Klein
- Peggy Sturm
- effets spéciaux tournage
- Les Productions de l'Intrigue
- responsable des effets spéciaux tournage
- Denis Lavigne
- Mario Dumont
- technicien effets spéciaux tournage
- Gaspar Brabant
- Pierre Côté
- Curt Storms
- effets spéciaux canoës
- Robert Daffe
- chef plongeur sécurité sous-marine
- Patrick Marchand
- plongeur
- Guillaume Allaire
- Séverine Crettenand
- sécurité montagne
- Éric Alexandre
- consultant sécurité grands froids
- Art XIX
- régisseur général
- Vincent Steiger
- régisseur
- Pierre Michaut
- régie de plateau
- Gaëtan Fluet
- Francis Choquette
- assistant à la régie
- Corentin Chaillon
- Pierre-Emmanuel Chaillon
- Christian Dobler
- Pierre Heleu
- Didier Langou
- Emmanuel Moreau
- Thomas Pflimlin
- Charles Scalabrino
- régisseur stagiaire
- Ely Boivin
- Paul Henderson
- Jean-Daniel Klein
- Mark Klein
- Melissa Mandryk
- Ranj Pillai
- Tekoa Predika
- Alexandre Romanoff
- Robert Savard
- Peter Schnurr
- Etienne Steiger
- Heath Stevenson
- Ed Vos
- coordination de la sécurité
- Don MacKenzie
- gardien
- David Anguish
- Steve Ash
- David Fleshman
- Jeremy Sévigny
- Honey-Starr Sidney
- Bruce Skea
- chef cuisinier
- Louise Lévesque
- infirmier
- Louise Lévesque
- cuisinier
- Catherine Blair
- Eileen O'Hara
- cantinier
- Tintina Bakery
- Mary-El
- monteur
- Yves Chaput
- montage son
- Marie-Claude Gagné
- Luc Mandeville
- Jacques Plante
- assistance au bruitage
- Geneviève Lapointe
- services techniques et innovation
- Jean-Yves Blaquière
- Claude Chevalier
- Martine Forget
- Pierre Ferlatte
- Susan Gourley
- Danielle Raymond
- superviseur des effets visuels
- Yves Béland
- directeur technique
- Jean-Romain Clark
- artiste au compositing
- Jean-Romain Clark
- Philippe Léonard
- Suzie Synnott
- graphiste 3D
- Georges Mauro
- T. Akie Prapas
- voix
- Alain Goulem
- Arthur Grosser
- Karen Elkin
- Richard Zeman
- transcription
- Monique Bisson
- Hélène Laporte-Rawji
- correction des couleurs
- Vision Globale
- coloriste
- Brigitte Daigneault
- salle de montage image
- Dominique Mallen
- musique originale
- Krishna Levy
- violon
- Hervé Cavelier
- guitare
- Jacky Tricoire
- percussion
- Jean-Paul Batailley
- Jean-Philippe Batailley
- enregistrement de la musique
- Patrick Chenais
- orchestre
- Les Archets de Paris
- mixage musique
- Didier Lizé
- production exécutive - musique
- Amélie De Chassey
- production exécutive - musique - assistance
- Delphine Mathieu
- producteur exécutif
- Jean-Pierre Bailly
- Éric Michel
- comptable de production
- Christophe Plantin
- coordonnateur postproduction
- Caroline Maret
- Jean-Pierre St-Michel
- Elisabetta Olmi
- assistant de production
- Marie Dumont
- Mathieu Rivoli
- Elena Trifonova
- réalisateur Making of
- Thomas Bounoure
- photographe de plateau
- Éric Travers
- producteur
- Claude Bonin
- production déléguée
- Joanne Carrière
- Ferdinanda Frangipane
- producteur délégué au développement
- Virginie Millière
- administration
- Maryse Chapdelaine
- Roberta Mozzati
- assistant à l'administration
- Brigitte Couture
- Isabelle de Bellefeuille
- Daniel Gosselin
- attaché de presse
- Sophie Bataille