Collection ONF
Montreal Symphony
20101 h 38 min 5 secFilm: Documentaire
Réalisation: Bettina Ehrhardt
Production: Michel Ouellette (Cine Qua Non Media)Bettina Ehrhardt (BCE Films & More)Colette Loumède (National Film Board of Canada)
Scénarisation: Bettina Ehrhardt
Produced by Cine Qua Non Media and BCE Films & More in co-production with the National Film Board of Canada and ZDF Theaterkanal, with the participation of Telefilm Canada, Crédit d'impôt du Québec, Filmfernsehfonds Bayern, Canadian Television Fund, the Canadian Film or Video Production Tax Credit, Rogers Group of Funds, Karin Berger and Swantje Von Werz, and in collaboration with Radio-Canada, Mezzo and ArTV.
“We want to take our music beyond the walls of the concert hall.” Conductor Kent Nagano, a Californian of Japanese descent, embraces unconventional ideas in search of new audiences. The musicians of the OSM (Montreal Symphony Orchestra) perform in varied venues—everywhere from schools and Montreal’s hockey stadium to Inuit villages in Quebec’s far north. They commission Canadian composers to write unorthodox pieces, such as concerts for Inuit throat singing and the remarkable Concerto for Radio Host and Orchestra by Simon Leclerc.
Over a one-year period, filmmaker Bettina Ehrhardt accompanied the OSM from the Canadian North to Paris, witnessing how this French-Canadian orchestra, rich in tradition, is breaking new ground in music-making under the guidance of Kent Nagano. Rehearsals and concert recordings of symphonic works by Bruckner, Mahler and Debussy show how Nagano forms the music, and a performance of Olivier Messiaen’s opera Saint Francis of Assisi reveals the spiritual side of one of the most important conductors of our time.
Accéder à l'œuvre
Catégories de sujets
- Musique > Expression musicaleConcerts, Performances et SpectaclesOrchestres symphoniques
- Domaine des arts > Musique
- Histoire et éducation à la citoyenneté > La société québécoise depuis 1980
- Sciences humaines > Histoire sociale
Générique
- participation
- Kent Nagano
- Orchestre symphonique de Montréal
- Evie Mark
- Tagralik Partridge
- René Homier-Roy
- Véronique Mayrand
- Rumi Ogawa
- Vladek Stakhov
- Pascal Pons
- Klaus Florian Vogt
- Christian Gerhaher
- Madeleine Careau
- Daniel Germain
- Cassandra Robillard
- Paul Fortin
- Tom Weetaaluktuk
- Linda Arngak
- Alexina Louie
- Simon Leclerc
- Dale Blondin
- Douglas Barnes
- David Robert Coleman
- écriture
- Bettina Ehrhardt
- réalisateur
- Bettina Ehrhardt
- producteur
- Michel Ouellette
- Bettina Ehrhardt
- coproducteur
- Colette Loumède
- prise de vues
- Bill Kerrigan
- Philippe Lavalette
- Hans Albrecht Lusznat
- Daniel Vincelette
- monteur
- Carolle Alain
- assistant monteur
- Tobias Füller
- assistant réalisateur
- Dina Gilbert
- conseiller à la musique
- Henri Chalet
- Dina Gilbert
- Martina Killmayer
- Sylvia Tabor
- opérateur de caméra
- Louis-Vincent Blaquière
- Christian Bernèche
- Jacques Bernier
- Jonathan Fournier
- Hugo Généreux
- Andrei Khabad
- Édith Labbé
- Martine Leclerc
- Sami Mermer
- Laurent Quesnel
- Boris Roy
- Jean-Pierre St-Louis
- Hugues Tremblay
- Eric Brun
- Yoan Cart
- Philippe Coutant
- Geoffroy Duval
- Didier Maigret
- Christophe Petit
- Isabelle Spiesser
- Anna Crotti
- preneur de son
- Serge Bouvier
- Stéphane Brochu
- Arnaud Derimay
- Gabor Vadnay
- Jacques Pibarot
- Silvio Reichenbach
- Hannes Ullmann
- ingénieur d'enregistrement musical
- Martin Léveillé
- gérant de production
- Derek Kennedy
- assistant directeur de production
- Isabelle Leduc
- Victorine Tamafo
- Florence Mouton
- directeur technique
- Sylvain Arcand
- Laurent Betbeder
- Luc Dussault
- technicien aux décors
- Colin Beaudry-Sylvain
- Albin Brassart
- Stéphane Gallet
- Julie Garceau
- Jean-François Gravel
- David Oxilia
- Dominique Pigeon
- Sean Sweeney
- assistant de production
- Antoine Masson-Maclean
- Shane Smith
- supervision de la postproduction
- Philippe Ralet
- Marcelle Cadieux
- monteur en ligne
- Wolfdieter Gautzsch
- Eric Losier
- Brigitte Armbrüster
- colorimétrie
- Patrice Fortin
- coordonnateur postproduction
- Richard Bélanger
- Isabelle Nadeau
- directeur de projet
- Paul Bellerose
- Peider A. Defilla
- Stéphanie Murphy
- montage son
- Johan Chacon
- Luc Thériault
- mixage son
- Serge Boivin
- production déléguée
- Björn Jensen
- Joachim Knaf
- Jim Edward
- coordonnateur de production
- Carla Helferich
- Anna Landers
- Florence Beaudoin
- Stéphanie Demers
- Hélène Regimbal
- Dominique Brunet
- comptable de production
- Eva Vogeler
- Isabelle Malinowski
- Natalia Yudanova
- conseiller financier
- J. Michael Semler
- traduction
- Veronica Galea
- aide technique
- Ulli Krause
- Radomir Radek
- droits musicaux
- Stéphanie Le Vaguerèze
- agent, marketing
- François Jacques
- administrateur
- Johanne Dubuc
- coordonnateur technique
- Richard Cliche
- adjoint administratif
- Lise Lévesque
- producteur associé
- Maryse Chapdelaine
- services juridiques
- Denise Dussault
- Daniel Lafortune
- Caroline Leduc
Prix et récompenses
- Meilleur film canadienFIFA / Festival international du film sur l'art